Vil ikke spise aftensmad - 12 mdr.

16. maj 2010

Alder:
12 mdr.

Vil ikke spise aftensmad - 12 mdr.

Hej Helen

Min datter på 1 år er begyndt at udvikle sig til en meget bestemt lille dame, og vi har i den sidste 1½ måneds tid haft store problemer med at få hende til at spise om aftenen. Jeg er primært nervøs, fordi hun ikke er særlig stor, og jeg bliver enormt ked af det, når hun hver dag springer et helt måltid over. Jeg er simpelthen bange for, om hun får den næring, hun skal have.

Hun var 49cm/3200g, da hun blev født og er nu 73cm/8500g. Vi havde fra starten store problemer med amningen, og det lykkedes aldrig at få det til at køre, selvom jeg kæmpede alt hvad jeg kunne. Hun har derfor været fuldt på flaske, fra hun var en måned. Jeg var meget ked af ikke at kunne amme hende, og det har måske også gjort, at jeg er ekstra nervøs mht. spisning.

Det er helt tydeligt at hun har mest appetit og lyst til at spise om dagen. Hun spiser rigtigt godt om morgenen og fint til frokost, men senere på dagen er der ikke så meget interesse for mellemmåltiderne, og om aftenen er der helt lukket. Hendes dag ser sådan ud (hun er ikke i vuggestue endnu):

7.30 Morgenmad - forskelig slags grød med frugtmos og bær

9.30 Mellemmåltid - groft brød, ost/yoghurt og frugt

10.00 Formiddagslur - sover 1½-2 timer

12.30 Frokost - grøntsagsmos, rugbrødsmadder oftest med kød og fiskepålæg og frugt til dessert

15.00 Mellemmåltid - frugt, yoghurt, grød, grønt til at gnave i osv.

16.00 Eftermiddagslur - sover ½-1 time

17.00 Lidt at gumle på, f.eks agurk eller æblebåd

18.30 Aftensmad - det samme som os, evt med lidt ekstra grøntsagsmos, hvis jeg kan få listet det ind.

19.45 Flaske 200 ml - spiser ca. 150 ml

20.15 Puttes og sover herefter til ca. syv næste morgen uden problemer.

Problemet med aftensmaden (og nogle gange ...

Annonce

... mellemmåltiderne) er, at hun smider ALT på gulvet. Ind i mellem putter hun maden i munden, smager lidt på det, piller det så ud igen og smider det på gulvet. Hun kigger meget bevidst på os, når hun gør det, så hun er helt sikkert ude efter en reaktion. Vi plejer at ignorere hende, når hun smider med maden og roser hende meget, når der endelig er noget, der ryger ind. Vi roser hende faktisk så meget, at hun er begyndt at klappe, når hun har spist et stykke mad:-)

Hun får lov til at spise selv med fingrene og får også en gaffel i hånden, som hun dog ikke helt kan styre endnu. Den ryger som regel også på gulvet. Jeg kan desuden kun få grøntsager i hende, når de er moset, og det er heller ikke altid hun gider det. Er de skåret i stykker, ryger de på gulvet med det samme. Det samme gælder det meste frugt. Hun kan godt lide at gnave på større stykker mad, men piller de stykker hun får bidt af ud igen. Hvad skal man gøre! Er det en fase eller er det tegn på flere spiseproblemer i fremtiden?

Heldigvis er hun meget livlig og styrter rundt i hele huset og har fingre i alting. Hun har ikke taget særlig meget på, siden hun begyndte at kravle for 3 mdr. siden. Er det mon fordi hun bruger så meget energi? Hun står selv og er ikke langt fra at tage sine første skridt alene. Desuden er hun altid glad, griner og snakker meget og elsker sjov og ballade.

Hvad kan vi gøre for at få lidt ro på aftensmåltidet, og få hende til at spise lidt?

Nu hvor hun ikke skal have d-vitamin og jern længere, er det så en god ide at give hende en vitaminpille?

Vh frustreret mor

PS. Det skal lige siges, at hun ved alle målinger/vejninger har været præcis samme størrelse, som jeg selv var i tilsvarende alder. Det ligger måske i hendes gener ikke at være så stor?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder