Brev:
Vil ikke spise aftensmad - 12 mdr.
16. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise aftensmad - 12 mdr.
Hej Helen
Min datter på 1 år er begyndt at udvikle sig til en meget bestemt lille dame, og vi har i den sidste 1½ måneds tid haft store problemer med at få hende til at spise om aftenen. Jeg er primært nervøs, fordi hun ikke er særlig stor, og jeg bliver enormt ked af det, når hun hver dag springer et helt måltid over. Jeg er simpelthen bange for, om hun får den næring, hun skal have.
Hun var 49cm/3200g, da hun blev født og er nu 73cm/8500g. Vi havde fra starten store problemer med amningen, og det lykkedes aldrig at få det til at køre, selvom jeg kæmpede alt hvad jeg kunne. Hun har derfor været fuldt på flaske, fra hun var en måned. Jeg var meget ked af ikke at kunne amme hende, og det har måske også gjort, at jeg er ekstra nervøs mht. spisning.
Det er helt tydeligt at hun har mest appetit og lyst til at spise om dagen. Hun spiser rigtigt godt om morgenen og fint til frokost, men senere på dagen er der ikke så meget interesse for mellemmåltiderne, og om aftenen er der helt lukket. Hendes dag ser sådan ud (hun er ikke i vuggestue endnu):
7.30 Morgenmad - forskelig slags grød med frugtmos og bær
9.30 Mellemmåltid - groft brød, ost/yoghurt og frugt
10.00 Formiddagslur - sover 1½-2 timer
12.30 Frokost - grøntsagsmos, rugbrødsmadder oftest med kød og fiskepålæg og frugt til dessert
15.00 Mellemmåltid - frugt, yoghurt, grød, grønt til at gnave i osv.
16.00 Eftermiddagslur - sover ½-1 time
17.00 Lidt at gumle på, f.eks agurk eller æblebåd
18.30 Aftensmad - det samme som os, evt med lidt ekstra grøntsagsmos, hvis jeg kan få listet det ind.
19.45 Flaske 200 ml - spiser ca. 150 ml
20.15 Puttes og sover herefter til ca. syv næste morgen uden problemer.
Problemet med aftensmaden (og nogle gange mellemmåltiderne) er, at hun smider ALT på gulvet. Ind i mellem putter hun maden i munden, smager lidt på det, piller det så ud igen og smider det på gulvet. Hun kigger meget bevidst på os, når hun gør det, så hun er helt sikkert ude efter en reaktion. Vi plejer at ignorere hende, når hun smider med maden og roser hende meget, når der endelig er noget, der ryger ind. Vi roser hende faktisk så meget, at hun er begyndt at klappe, når hun har spist et stykke mad:-)
Hun får lov til at spise selv med fingrene og får også en gaffel i hånden, som hun dog ikke helt kan styre endnu. Den ryger som regel også på gulvet. Jeg kan desuden kun få grøntsager i hende, når de er moset, og det er heller ikke altid hun gider det. Er de skåret i stykker, ryger de på gulvet med det samme. Det samme gælder det meste frugt. Hun kan godt lide at gnave på større stykker mad, men piller de stykker hun får bidt af ud igen. Hvad skal man gøre! Er det en fase eller er det tegn på flere spiseproblemer i fremtiden?
Heldigvis er hun meget livlig og styrter rundt i hele huset og har fingre i alting. Hun har ikke taget særlig meget på, siden hun begyndte at kravle for 3 mdr. siden. Er det mon fordi hun bruger så meget energi? Hun står selv og er ikke langt fra at tage sine første skridt alene. Desuden er hun altid glad, griner og snakker meget og elsker sjov og ballade.
Hvad kan vi gøre for at få lidt ro på aftensmåltidet, og få hende til at spise lidt?
Nu hvor hun ikke skal have d-vitamin og jern længere, er det så en god ide at give hende en vitaminpille?
Vh frustreret mor
PS. Det skal lige siges, at hun ved alle målinger/vejninger har været præcis samme størrelse, som jeg selv var i tilsvarende alder. Det ligger måske i hendes gener ikke at være så stor?